Metody leków moczopędnych

July 12th, 2016

Zależnie od rodzaj u choroby ucieka się do różnych metod leków moczopędnych. 1. Obfity dowóz płynów Obfity dowóz płynów jako metoda moczopędna jest wskazany: 1) w przewlekłym rozlanym zapaleniu kłębków nerkowych w początkowym jego okresie, jeżeli czynność serca jest sprawna i nie ma obrzęków; 2) w stwardnieniu nerek złośliwym w tych samych warunkach; 3) w mocznicy prawdziwej oraz w okresie jej zwiastunów; 4) w kamicy nerkowej i pęcherza moczowego; 5) w nieżytach dróg moczowych. W chorobach przebiegających z równoczesnym przerostem mięśnia sercowego poleca się picie częste, lecz niewielkimi porcjami na raz. Prócz wody, lekkiej herbaty i soków owocowych szczególnie duże wydzielanie moczu wywołuje truskawiecka woda mineralna Naftusia, którą polecał w chorobach narządu moczowego, zwłaszcza w kamicy nerkowej i pęcherza moczowego oraz w nieżytach dróg moczowych już Rydygier. W okresie śpiączkowym mocznicy, aby uzyskać obfitsze moczenie, wprowadza się dożylnie, podskórnie lub w postaci lewatyw kroplowych 0,5-1 litr 5ryl cukru gronowego, a w przypadkach równoczesnej hipochloremii tyleż fizjologicznego roztworu soli kuchennej (0,9170) Wlewanie poprzedza się nieraz upustem 300-500 ml krwi. Taki upust już sam przez się zwiększa czasami wydzielanie moczu, a u chorych z wysokim ciśnieniem tętniczym zapobiega także mocznicy drgawkowej, którą mogłoby wywołać wprowadzenie na raz większej ilości płynu.
Ograniczenie płynów Ograniczenie płynów dla uzyskania obfitszego moczenia stosuje się: 1) w biernym przekrwieniu nerek; 2) w przewlekłej rozlanej nerczycy; 3) w stwardnieniu nerek łagodnym; 4) w przewlekłym rozlanym zapaleniu kłębków nerkowych w okresie obrzękowym. W ostrym rozlanym zapaleniu kłębków nerkowych stosuje się przez parę dni najpierw dietę suchą (diaeta sieca), a dopiero potem zezwala się na płyny, lecz w ograniczonej ilości. Dietę suchą stosuje się także w mocznicy drgawkowej i w okresie jej równoważników. Stopień ograniczenia płynów w wymienionych chorobach zależy od rozmiarów obrzęków i stopnia niewydolności krążenia. Dla uzyskania wybitniejszego wydzielania moczu ograniczenie płynów kojarzy się zwykle z dietą bezsolną i przeprowadza się nieraz w postaci zmienionej diety Karela, a w razie jej nieskuteczności – w postaci diety owocowej lub jarzynowej. [więcej w: program stomatologiczny, dentysta poznań, dentysta rzeszów ]

Tags: , ,