Tłuszcze

Tłuszcze wywołują pęcznienie tkanek oraz białka krwi i przez to obniżają wydzielanie moczu (Wacław Moraczewski), nadto sprzyjają powstawaniu hipercholesterolemii i pogarszają wskutek tego przepuszczalność ścian naczyń oraz przyczyniają się do wzrostu ciśnienia tętniczego. Toteż tłuszcze ogranicza się w pożywieniu: 1) w przewlekłej rozlanej nerczycy, tym bardziej że chorobę tę cechuje zaburzenie lipoid owej przemiany materii; .2) w ostrym rozlanym zapaleniu kłębków nerkowych; 3) w daleko posuniętym przewlekłym rozlanym zapaleniu kłębków nerkowych; 4) w stwardnieniu nerek złośliwym, gdy zdolność wydzielania wody przez nerki jest już poważnie upośledzona; 5) w stwardnieniu nerek łagodnym. Ograniczania tłuszczów może wymagać także stan przewodu pokarmowego. Z tłuszczów najodpowiedniejsze są dla chorych na nerki tłuszcze nabiałowe, więc masło deserowe (bez soli), słodka śmietanka, ser śmietankowy, a do przyrządzenia sałat – oliwa. Sadła, łoju i słoniny jako tłuszczów trudno strawnych należy unikać. Kończąc na tym omówienie zasad dietetycznego leczenia chorób narządu moczowego ze szczególnym uwzględnieniem chorób nerek, pragnę podkreślić, że w przewlekłych chorobach nerek jest rzeczą celową prze- platanie diety oszczędzającej nerki dietą mniej surową oraz że bezcelowe są ograniczenia dietetyczne w tym okresie, w którym chory, pomimo wszystkie zabiegi, coraz bardziej chudnie i niknie i rozwija się charłactwo lub dołącza się wyraźna skrobiawica. W gruźlicy nerek, białkomoczu ortostatycznym i w skrobiawicy nerek wskazane jest usilne odżywianie chorych. W zapaleniu miedniczek nerkowych stosuje się osobną dietę w związku z leczeniem zakwaszającym. Leczenie klimatyczne (Climatotherapia) Oszczędzanie nerek można osiągnąć także przez przeniesienie części ich pracy na inne narządy. Wśród metod o takim działaniu pierwsze miejsce zajmuje leczenie klimatyczne. [patrz też: darmowe leki dla seniorów, odruch prolaktynowy, nzoz gdańsk]