Prócz tego, zwiotczeniu zoladka towarzyszy przewaznie uposledzenie oprózniania sie zoladka

Prócz tego, zwiotczeniu żołądka towarzyszy przeważnie upośledzenie opróżniania się żołądka. Rokowanie w niestrawności nerwowej zależy od przyczyny, która wywołała i podtrzymuje chorobę. Usunięcie jej wiedzie w świeżych przypadkach do szybkiej poprawy. Znacznie gorzej rokują przypadki niestrawności nerwowej u osób obciążonych neuropatycznie i psychopatycznie a także u tych, które nie mogą pozbyć się działania czynników, na tle których choroba powstała. Znaczny upadek odżywienia toruje drogę gruźlicy i innym chorobom. Leczenie w niestrawności żołądkowej ma za zadanie przede wszystkim usunąć przyczyny choroby oraz wzmocnić układ psychiczny i nerwowy chorego. Nieraz wiele można uzyskać, przekonawszy chorego o uleczalności jego choroby. Często dobry skutek wywiera usunięcie chorego z jego otoczenia i pobyt na wsi, na letnisku lub w uzdrowisku. Choremu poleca się unikać przez dłuższy czas urazów psychicznych, przemęczania się, wysi ków fizycznych i umysłowych oraz prowadzić regularny tryb życia. W celu sugestywnym stosuje się galwanizację nadbrzusza w przypadkach nadmiernej pobudliwości nerwowej oraz faradyzację w przypadkach depresji. Do przyśpieszenia poprawy przyczynić się mogą kąpiele o ciepłocie 35° z dodatkiem 2-3 kg soli kuchennej lub 2 łyżek stołowych wyciągu igliwiowego, trwające 10-15 minut, 2-3 razy tygodniowo oraz wycierania ciała 1-2 razy dziennie (str. 320). W przypadkach upośledzonego odżywienia zaleca się leczenie dietetyczne. Podaje się posiłki często, nieduże na raz, wyłączając pokarmy ostre, przyprawy korzenne, konserwy, pokarmy bardzo kwaśne, jeżeli po nich, jak to często bywa, dolegliwości nasilają się wskutek równoczesnej przeczulicy żołądka. [hasła pokrewne: dermatolog bez skierowania poznań, dermatolog bez skierowania Warszawa, dermatolog bez skierowania ]