Przewlekłe rozlane zapalenie kłębków nerkowych

Po zabiegu napotnym układa się chorego w ciepłym łóżku na parę godzin i zawija w ciepłe koce. Ponieważ w przewlekłym rozlanym zapaleniu kłębków nerkowych obfite poty mogą przez zagęszczenie krwi wywołać mocznicę, a w zagrażającej lub istniejącej mocznicy ją pogorszyć, przeto poleca się choremu po zabiegu pić gorącą herbatę zwykłą albo herbatę z kwiatów lipowych, bzowych lub malin. Niebezpieczeństwo mocznicy powstaje zwłaszcza w tych przypadkach, w których nerki nie są już w stanie odpowiedzieć wzmożonym moczeniem na uruchomienie przez gorący zabieg mocznika z tkanek. Jeżeli stosowanie kąpieli jest niemożliwe, wtedy poty można wywołać przez picie wyżej wymienionych gorących herbatek. Jeżeli narząd krążenia jest sprawny, to zamiast kąpieli można stosować pilokarpinę (pilocarpinum muriaticum) w 1% wodnym roztworze, wstrzykując go podskórnie w dawce 1-1,5 ml. Zawartość mocznika w pocie po takim wstrzyknięciu wzrasta z 0,48%0 do 2,69%0; zwiększa się także ilość chlorków. Aby zapobiec zapadowi, choremu podaje się jednocześnie gorącą kawę. Niebezpieczeństwo osłabienia, mięśnia sercowego oraz powstania mocznicy w okresie energicznego leczenia napotnego jest przeszkodą w szerokim stosowaniu tej metody leczniczej. Toteż większość klinicystów ogranicza się tylko do kąpieli wodnych o ciepłocie 380C, najwyżej 390C przez 10-15 minut 2-3 razy tygodniowo. Bardzo chętnie stosuje się w ostrym rozlanym zapaleniu kłębków nerkowych, w zaostrzeniach przewlekłego ich zapalenia, podczas napadów kamicy nerkowej w zapaleniu miedniczek nerkowych ogrzewanie okolic nerek za pomocą blaszanek lub worków gumowych z gorącą wodą, elektroforów, gorącego piasku itd. W ostrym zapaleniu pęcherza moczowego stosuje się gorące okłady na okolicę łonową. Te zabiegi mają za zadanie zmniejszać bóle i wywołać czynne przekrwienie. [przypisy: Badania psychologiczne na broń Poznań, gabinet stomatologiczny Warszawa, dentysta Białystok ]