Niestrawnosc zoladkowa powstaje u osoby ze zdrowym zoladkiem lub dolacza sie do istniejacej juz choroby zoladka, lecz nie zalezy od niej

July 16th, 2016

Niestrawność żołądkowa powstaje u osoby ze zdrowym żołądkiem lub dołącza się do istniejącej już choroby żołądka, lecz nie zależy od niej. Zdaniem Leubego, dolegliwości żołądkowe są w niestrawności nerwowej objawami pierwotnymi. Następowo do nich dołączają się ogólne objawy nerwowe, mianowicie ogólna wzmożona pobudliwość, łatwe nużenie się, zawroty głowy, bóle głowy, niechęć do pracy, przygnębienie itd. W przeciwieństwie do tego poglądu, większość klinicystów uważa obecnie niestrawność nerwową za częścioy objaw nerwic psychicznych: histerii, hipochondrii, neurastenii i zwłaszcza obłędu naprzemiennego (cyclothymia). Niestrawność nerwową spotyka się przeważnie u osób neuropatycznych i psychopatycznych na tle czynników, które osłabiają układ psychiczny i nerwowy. Takimi czynnikami są przede wszystkim urazy psychiczne najróżnorodniejszego rodzaju, duże zmartwienia, troski, konflikty rodzinne, rozczarowania, obawy chor oby (nosophobiae), zwłaszcza obawa raka (carcinophobia), zapalenia wyrostka robaczkowego (appendicophobia) itd. Bezpośrednią przyczyną niestrawności nerwowej może być przepracowanie umysłowe, zaburzenia życia płciowego, duże nadużycia tytoniu, napojów alkoholowych, przekwitanie. Niektórzy utrzymują, że bezpośrednią przyczyną niestrawności nerwowej mogą, być także zaburzenia wegetatywno dokrewne oraz wpływy alergiczne. Wymienione czynniki wywołują niestrawność nerwową, zwłaszcza łatwo u osób z konstytucyjnie wrażliwym układem psychicznym i nerwowym. U tych osób czynniki wywołujące bezpośrednio chorobę mogą być tak słabe, że niejednokrotnie zacierają się w pamięci chorego. Chorzy w tych przypadkach podają nieraz mylnie jako przyczynę choroby przeziębienie, błędy dietetyczne itp. [więcej w: Gabinet Stomatologiczny, dentysta rzeszów, stomatolog olsztyn ]

Tags: , ,