Leczenie wewnątrznaczyniowe w przypadku ostrego udaru niedokrwiennego AD 6

Trzech pacjentów nie otrzymało leczenia (jeden z powodu poprawy spontanicznej i dwóch z powodu trombektomii). Skuteczność
Ryc. 1. Ryc. 1. Zmieniony wynik Rankina na 3 miesiące według grupy leczenia. Pierwszorzędowym rezultatem było przeżycia wolne od niepełnosprawności po 3 miesiącach, przy czym brak niepełnosprawności zdefiniowany jako wynik 0 lub w zmodyfikowanej skali Rankina (zakres, 0 do 6, przy czym 0 oznacza brak objawów, brak znaczącej klinicznie niepełnosprawności pomimo objawów i 6 zgonów). Liczba w każdej komórce oznacza liczbę pacjentów z tym wynikiem. Plan analizy statystycznej określił dychotomiczne wyniki 0 lub (dobry wynik) w porównaniu z 2 do 6 (zły wynik). Odsetek pacjentów ze zmodyfikowanym wynikiem Rankina 0 lub po 3 miesiącach wyniósł 30,4% przy leczeniu wewnątrznaczyniowym i 34,8% przy użyciu dożylnego aktywatora plazminogenu tkankowego (t-PA). W analizie skorygowanej o wiek, płeć, nasilenie udaru i obecność lub brak migotania przedsionków w punkcie wyjściowym, iloraz szans dla leczenia wewnątrznaczyniowego wynosił 0,71 (95% przedział ufności, 0,44 do 1,14, P = 0,16).
Tabela 2. Tabela 2. Wyniki wtórne w 7. dniu. Pierwotny wynik po 90 dniach przedstawiono na ryc. 1. Łącznie 55 spośród 181 pacjentów (30,4%) w grupie leczonej endowaskularnie przeżyło bez niepełnosprawności (zmodyfikowany wynik Rankina, 0 lub 1), w porównaniu z 63 z 181 pacjentów (34,8%) w grupie dożylnej t-PA (różnica bezwzględna, -4.4 punktów procentowych, 95% przedział ufności [CI], -14.1 do 5.2, surowy iloraz szans, 0,82, 95% CI, 0,53 do 1,27, P = 0,37). Iloraz szans skorygowany o kluczowe zmienne (wiek, płeć, początkowe nasilenie udaru mierzone za pomocą NIHSS i obecność lub brak migotania przedsionków w punkcie wyjściowym) wynosił 0,71 (95% CI, 0,44 do 1,14, P = 0,16). Po 90 dniach zmarło 26 pacjentów w grupie leczenia wewnątrznaczyniowego (14,4%) i 18 w grupie dożylnej t-PA (9,9%) (P = 0,22 w teście log-rank). Nie było znaczących różnic między grupami pod względem wyników wtórnych (Tabela 2).
Bezpieczeństwo
Powikłania w ciągu 7 dni po randomizacji w grupie leczonej wewnątrznaczyniowo i w grupie dożylnej t-PA obejmowały zgon, pogorszenie neurologiczne, śmiertelny i niekrytyczny objawowy krwotok wewnątrzczaszkowy, śmiertelny i nie-porażkowy objawowy obrzęk z pierwotnego zawału mózgu, niepowstrzymany nawracający udar niedokrwienny i zdarzenia pozamuzyczne. Częstość zdarzeń w dniu 7 była podobna w obu grupach i żadna z różnic nie była znacząca (tabela 2).
Analiza podgrup
Ryc. 2. Ryc. 2. Wpływ leczenia na pierwotny wynik w podgrupach. Iloraz szans w każdej podgrupie został skorygowany o wpływ kluczowych zmiennych (wiek, płeć, początkowe nasilenie udaru oraz obecność lub brak migotania przedsionków w punkcie wyjściowym)
[hasła pokrewne: komórki macierzyste z tkanki tłuszczowej, mutacja somatyczna, bartoneloza ]