Leczenie metodą napotną (Methodus medendi)

Jeżeli chory nie może zastosować leczenia klimatycznego, to należy zwrócić szczególną uwagę, żeby lokale, w których chory przebywa, były suche i ciepłe, a ubranie i obuwie dostosowane do pór roku. Najodpowiedniejsza jesienią i zimą jest bielizna wełniana lub bawełniana, w każdym razie nie płócienna. Latem nie należy nosić koszulek wełnianych, które wywołując przekrwienie skóry sprzyjają poceniu się, przez co chory staje się wrażliwszy na przeziębienie. Chorzy, których stopy są zimne i wilgotne, powinni nosić pończochy wełniane lub podwójne bawełniane oraz codziennie myć nogi ciepłą wodą i wycierać je do sucha. Na ubranie i obuwie należy zwracać uwagę zwłaszcza po ostrym rozlanym zapaleniu kłębków nerkowych i po zaostrzeniach przewlekłego ich zapalenia.
Zdolność skóry do wydalania wody i wytworów przemiany materii ulega w okresie niewydolności nerek upośledzeniu. Tym tłumaczy się powszechnie znane mniejsze pocenie się chorych na nerki. Tak samo obniża się utrata wody przez płuca. Ustrój broni się w ten sposób od wzmożenia ciśnienia osmotycznego, które by powstało wskutek zatrzymania w nim wielu drobin. Zakłóconą czynność skóry staramy się uregulować przez stosowanie metody napotnej. Jej działanie polega przede wszystkim na tym, że z potem wydalają się zatrzymane w ustroju chlorek sodu i wy- twory przemiany materii: 100 ml potu zawiera między innymi składnikami 150-450 mg azotu niebiałkowego. Zabiegi gorące wywołuj ą prócz odwadniania i odtruwania przekrwienie czynne nerek (prawo Dastre- Morata) i przez to poprawiają ich stan, nadto zwiększają często moczenie także przez to, że uruchomiają płyn obrzękowy i wtłaczają razem z nim do łoża krwionośnego zatrzymany w tkankach mocznik. Leczenie zabiegami gorącymi stosuje się: 1) w przewlekłym rozlanym zapaleniu kłębków nerkowych, jeżeli stan narządu krążenia jest dobry i nie ma większego zatrzymania związków azotowych; 2) W zaostrzeniach przewlekłego zapalenia kłębków; 3) w ostrym rozlanym zapaleniu kłębków nerkowych; 4) w mocznicy prawdziwej zagrażającej oraz istniejącej pod warunkiem zachowania pewnych ostrożności; 5) w zapaleniu nerek i miedniczek nerkowych w okresie leczenia metodą zakwaszającą. Ogólna znaczna słabość, daleko posunięta miażdżyca tętnic, osłabienie serca, skłonność do krwotoków i bardzo wysokie ciśnienie tętnicze stanowią przeciwwskazania do stosowania napotnej metody leczenia chorób narządu moczowego. W nerczycy zabiegi napotne zawodzą. Dla wywołania obfitych potów poleca się kąpiele wodne o ciepłocie 38°-40°C oraz gorące kąpiele sucho-powietrzne lub elektroświetlne o ciepłocie 400-600C. Chory przebywa-w kąpieli 10-20 minut, przy czym dla uniknięcia przypływu krwi do głowy ochładza się ją równocześnie okładami zimnymi. Łazienka i pokój, do którego chory wraca po kąpieli, po- winny być dobrze .ogrzane. [więcej w: Badania psychologiczne na broń Poznań, gabinet stomatologiczny Warszawa, dentysta Białystok ]