Diety z ograniczeniem białka

July 12th, 2016

Diety z ograniczeniem białka w przypadkach przewlekłych rozlanych obustronnych chorób nerek przebiegających z azocicą nie należy kojarzyć na dłuższy czas z dietą bezsolną, jeżeli nie ma obrzęków ani zatrzymywania soli w ustroju, gdyż taka dieta może jeszcze bardziej zwiększyć ilość azotu niebiałkowego w krwi i tkankach. Również nie należy w tych przypadkach ograniczać płynów. W ostrym zapaleniu kłębków nerkowych i w zaostrzeniach przewlekłego ich zapalenia stosuje się przez kilka dni leczenie głodowe, następnie podaje się soki owocowe, ocukrzoną herbatę zwykłą czy też malinową itd. i dopiero później zezwala się na białko, zwiększając jego ilość w miarę zdrowienia. Regulując ilość białka w pożywieniu chorych na nerki, należy zawsze uwzględniać stan przewodu pokarmowego, tym bardziej że wsysanie w jelitach u tych chorych nieraz ulega zaburzeniu.
Rodzaj białka. Długo spierano się w sprawie rodzaju białka, dozwolonego choremu na nerki. Obecnie zgodzono się, że najodpowiedniejsze jest białko roślinne oraz zawarte w mleku i w wyrobach z mleka. Kefiru i kumysu jednak nie podaje się w chorobach nerek, gdyż alkohol (w kumysie do 1,7;10, w kefirze 0,8-2,1;10) uszkadza nerki (Edward żebrowski). Potrawy mączne (ryż, różnego rodzaju kasze, makarony, tapioka, grysik itd.) i mleczne oraz cukier obok owoców (prócz migdałów) oraz jarzyny zielone i mączne stanowią w chorobach nerek podstawę pożywienia. Ilość każdego pokarmu, zwłaszcza mleka, reguluje się zależnie od tego, w jakim stopniu potrzeba ograniczyć dowóz wody, soli i białka, Ponieważ mleko zawiera dość dużo fosforanów podrażniających miąższ nerkowy, przeto zaleca się dodawać do mleka nieco węglanu wapniowego (calcium. carbonicum) , który wiąże w przewodzie pokarmowym kwas fosforowy. W razie zaparcia stolca, a także by zwiększyć działanie moczopędne, można dodawać 50-100 g cukru mlecznego na każdy litr mleka. Na pokarmy zawierające dużo związków purynowych (cynadry, mózg, grasica, konserwy rybne, mleczko rybie, kawior, śledzie, ostrygi, łosoś i inne) nie powinno się zezwalać w chorobach nerek przebiegających z upośledzeniem wydalania przez nerki związków azotowych. [hasła pokrewne: program stomatologiczny, dentysta poznań, dentysta rzeszów]

Tags: , ,