Buliony mięsne i sosy

Bulionów mięsnych ani sosów zawierających składniki wyciągowe mięsa, które drażnią nerki, nie można polecać w chorobach nerek przebiegających z zatrzymywaniem w ustroju związków azotowych. W przewlekłym rozlanym zapaleniu kłębków nerkowych oraz w stwardnieniu nerek zezwala się zwykle na 20-25 dekagramów mięsa dziennie, dobrze wygotowanego lub dokładnie przysmażonego. Ilość tę obniża się w okresie zatrzymywania się azotu niebiałkowego w ustroju, ograniczając także liczbę dni mięsnych w tygodniu. Najmniejsze już objawy mocznicy prawdziwej nakazują usunąć mięso na pewien czas z pożywienia. W ostrym rozlanym zapaleniu kłębków nerkowych i w zaostrzeniach przewlekłego zapalenia mięsa podawać nie należy. Natomiast w przewlekłej rozlanej. nerczycy nie ma żadnego powodu do ograniczania mięsa. Długo toczył się spór o zagadnienie, czy można w chorobach nerek podawać jaj a i w .jakiej postaci. Ostatecznie rozstrzygnięto to zagadnienie w ten sposób, że 2-3 jaja dziennie, bez różnicy na miękko czy też na twardo, nie wywierają szkodliwego działania w przewlekłych chorobach nerek. Również zezwala się na spożywanie twarogu oraz świeżych, nie- słonych i niezbyt tłustych. serów, jako pożywienia białkowego, a także żelatyny, która umożliwia urozmaicenie pożywienia. Grzybów ani orzechów nie wolno podawać chorym na nerki, chyba że użyje się 0,5-1 grzyba do sporządzenia zupy mącznej lub jarzynowej jako do- datku dla poprawy smaku.
Węglowodany i przyprawy korzenne Z węglowodanów zezwala się w chorobach nerek na cukier i rozne mąki. Z jarzyn zezwala się na jarzyny zielone, jako nie zawierające -olejków gorczycznych i podobnych (kapusta, kalafiory, pomidory, szpinak, szczaw, pokrzywa, szparagi, sałata, ogórki, dynia, kawony). Zezwala się także na jarzyny mączne (ziemniaki, marchew, bu- raki, brukiew). Natomiast nie poządane są w zapaleniu kłębków jarzy- ny strączkowe (groch, fasola, soczewica) jako zawierające dużo składników azotowych (23-26ro). Nie ma wszakże przeciwwskazań do spożywania młodego groszku lub młodej fasolki.  Z jarzyn należy unikać w zapaleniu kłębków nerkowych i w nerczycy; chrzanu, czosnku, pieprzu, cebuli, rzodkwi, selera, gorczycy, które zawierają olejki lotne (eteryczne) drażniące nerki i oprócz tego wywołują pragnienie. Na ocet zezwala się, jeżeli nie ma przeciwwskazań ze strony przewodu pokarmowego. Można go zresztą zastępować sokiem z cytryny. Pietruszka i koper w dawkach dużych i średnich wyraźnie uszkadzają nerki. Nie ma jednak dostatecznych powodów wyłączać ich zupełnie z pożywienia chorych na nerki, już bowiem bardzo mały ich dodatek może zmienić na lepsze smak zupy, nie narażając chorego na pogorszenie choroby nerkowej. Owoce można spożywać w chorobach nerek bez ograniczenia. Wyjątek stanowią te stany, które wymagają diety suchej. [patrz też: szkolenia dla pracowników biurowych 2017, anatomia palpacyjna, roczne rozliczenie podatku warszawa wesoła ]